کتاب عقل معاش توسط گروهی از بهترین اقتصاددانان دنیا نوشته شده و هدفش توضیح ساده نحوه کارکرد نظام‌های اقتصادی و کمک به اتخاذ تصمیم‌ صحیح مالی است

معرفی کتاب عقل معاش به همراه بخشی از کتابReviewed by محمدهادی علیپورمطلق on Aug 13Rating: 5.0معرفی کتاب عقل معاش به همراه بخشی از کتاب | پیشنهاد کتاب کتابیسمکتاب عقل معاش توسط گروهی از بهترین اقتصاددانان دنیا نوشته شده و هدفش توضیح ساده نحوه کارکرد نظام‌های اقتصادی و کمک به اتخاذ تصمیم‌ صحیح مالی است

کتاب عقل معاش توسط گروهی از بهترین اقتصاددانان دنیا نوشته شده و هدفش توضیح ساده نحوه کارکرد نظام‌های اقتصادی و کمک به اتخاذ تصمیم‌های صحیح مالی در دنیای اقتصاد است.

کتاب عقل معاش مفاهیم پایه اقتصادی را دربر داشته و نحوه صحیح استفاده از آنها در دنیای سیاست و اقتصاد شخصی را توضیح می‌دهد.

کتاب عقل معاش شامل چهار بخش است:

  • ۱٫ ۱۲ عامل کلیدی اقتصاد
  • ۲٫ ۷ منبع اصلی فعالیت‌های اقتصادی
  • ۳٫ نقش دولت در فعالیت‌های اقتصادی
  • ۴٫ ۱۲ عامل کلیدی و کاربردی برای بودجه شخصی

مفهایم اولیه مانند کمبود، سود تجارت، تصمیم‌گیری حاشیه‌ای، سود و زیان، منابع درآمدی در بخش اول کتاب عقل معاش تعریف شده‌اند. بخش دوم بر کاربرد مفاهیم تعریف شده در مفهوم ثروت تأکید دارد و اهمیت مالکیت خصوصی، رقابت، ثبات پولی، مالیت کم و تجارت آزاد را مطرح می‌کند.

بخش سوم کتاب عقل معاش درباره کارکرد فرایند سیاسی و اینکه چرا گاهی از مسیرش منحرف میشه توضیح میده و توصیه‌هایی جهت بهبود فرایند ارائه میده. بخش چهارم بر تصمیمات شخصی متمرکز هست و ایده‌های جالبی برای اتخاص تصمیمات مالی و طراحی استراتژی‌های شغلی ارائه کرده.

در یک جمله کتاب عقل معاش چیزی که مردم واقعا نیاز دارن بدونن تا تبدیل به یک مصرف کننده‌ای منصف، سرمایه‌گذاری واقع‌گرا  و شهروندی فعال بشن رو در اختیارشون قرار میده.

در ادامه بخشی از کتاب عق معاش با ترجمه محمد ماشین چیان که توسط نشر میلکان چاپ شده را برای آشنایی بیشتر با متن کتاب ارائه می‌کنیم:

برای هیچ چیز بیشتر از عمر مفید آن، پول خرج نکنید

چه می شود اگر برای سفرهای تفریحی، خرید لباس یا کالاهای دیگری که زود مصرف شده یا از ارزش آن کاسته می شود، پول قرض کنید؟ یا چه می شود اگر برای خرید ماشین دست دومی که دو ساله از کار می‌افتد، وام ۴۸ ماهه بگیرد؟ این دو سوال پاسخی مشابه دارند. در آینده‌ای نزدیک مجبور خواهید بود برای چیزهایی پول بدهید که نه برای شما و نه نزد هیچ کس دیگر، ارزشی ندارند. یا ارزش اندکی دارند. این پرداخت ها شما را کلافه و عصبی می‌کنند و امنیت اقتصادی‌تان را به خطر می‌اندازند.

پول خرج کردن روی یک کالا به مدتی طولانی‌تر از عمر مفید آن، شما را وادار می‌کند که در آینده، هم برای لذت‌های گذشته‌ی خود و هم برای خواسته‌های کنونی‌تان پول بپردازید. همچنین ممکن است چشمتان را باز کنید و ببینید مجبورید بیش از آنچه به‌دست می‌آورید، خرج کنید. یعنی بدهکاری شما افزایش خواهد یافت و در آینده فقیرتر  خواهید شد. این کار ریشه‌ی فجایع مالی است.

آیا عاقلانه است آدم کالای قسطی بخرد؟ جواب چنین است: بله، اما فقط درصورتی که کالا بادوام باشد و تمام بدهی‌ها پیش از فرسوده شدن و از کارافتادن کالا بازپرداخت شود. به این ترتیب، پول کال را همزمان با استفاده از آن می‌پردازید.

خریدهای معدودی هستند که این ویژگی را داشته باشند. سه تا از مهمترین خریدهایی که به ذهن می‌آیند عبارت اند از: خرید مسکن، خودرو و تحصیلات. خانه ی نوساز را اگر خوب نگهداری کنید، چهل پنجاه سال به دردتان خواهد خورد.

تحت این شرایط، استفاده از وام رهنی سی ساله برای خرید مسکن، کاملاً منطقی است. همچنین اگر بشود یک اتومبیل را پنج شش سال سوار شد، اشکالی ندارد ۴۸ ماه یا کمتر پول آن را بدهید. همانند مسکن، سرمایه‌گذاری روی تحصیل نیز منافع درازمدت درپی خواهد داشت. افراد جوانی که روی تحصیلات دانشگاهی سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند تا ۳۰ یا ۴۰ سال آینده، ثمره‌ی آن را به صورت درآمد بالاتر برداشت کنند. درآمد بیشتر، امکان بازپرداخت وام‌های تحصیلی را فراهم می‌کند. وقتی کالای بادوامی، پس از مستهلک شدن بدهی‌های خرید آن هنوز درآمد ایجاد می‌کند یا خدمات ارزششـمند ارائه می‌دهد، برخی از خریدهای اقساطی و وام گرفتن‌ها، نوعی پس‌انداز و سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند و ارزش خالص خانوار را افزایش خواهند داد.

برای اغلب خانوارها، معنی این توصیه واضح است: برای تأمین مالی خرید چیزهایی به غیر از مسکن، اتومبیل و تحصیل، پول قرض نکنید. علاہ براین اطمینان حاصل کئید که پول های قرض گرفته شده برای خرید این لوازم را مدتها قبل از اتمام عمر مفیدشان می‌توانید بازپرداخت کنید. استفاده از این دستورالعمل ساده، به شما این امکان را می‌دهد که از مشکلات مالی به دور بمانید.